Pierre Pas

Download vcard
of bel

06 549 544 59

Functie

Adviseur

Bio

Al zolang ik het me kan herinneren raakt het me als ik mensen boven zichzelf zie uitstijgen. Toen doelman Tim Krul in de kwartfinale van het WK-voetbal die laatste strafschop stopte, nadat Van Gaal hem aan het eind van de wedstrijd met deze missie het veld in stuurde, hield ik het zelfs na de vijfde herhaling niet droog. Later las ik welke intensieve voorbereiding hier samen met zijn coach en trainer aan vooraf was gegaan. Ik heb in mijn onderwijsloopbaan veel van dit soort bijzondere momenten beleefd. Dat was al toen ik nog kinderen met gehoor- en taalstoornissen mocht ondersteunen in hun ontwikkeling.

Dit is wat mij drijft, mensen zo ver brengen dat ze het beste uit zichzelf halen. Volgens mij is dat waar het in de school om draait en het is mijn overtuiging dat de leerkacht hier nog steeds een cruciale rol in speelt. Vandaar dat ik in mijn advieswerk zo veel mogelijk de leerkracht en de klassenpraktijk centraal zet. Met de organisatie zoek ik hoe de leerkracht optimaal gefaciliteerd kan worden. Kennis vergroten, samen onderzoeken, creatieve oplossingen bedenken, uitproberen, vooral ook lachen om de momenten dat het niet loopt zoals verwacht en vieren als het juist boven verwachting gaat.

Als adviseur hoop ik juist van meerwaarde te zijn op die momenten dat de reguliere werkwijzen of aanpakken tekort schieten of niet meer het resultaat geven dat we ervan verwachten.
Ik hou van die uitdaging in de taal- en leestrajecten voor kleine scholen met de aanpak van kansrijke combinatiegroepen. De noodzaak om in een combinatiegroep ‘boven’ de lesmethode te hangen en op een slimme, doelgerichte en innovatieve manier het onderwijs vorm te geven is hier groot. Dit vraagt veel extra’s van leerkrachten, maar levert ook regelmatig ‘Tim Krul’-momenten op. En dat gun ik eigenlijk iedere school.

Na afloop van een ‘lesson study’ begrijpend lezen, vertelde een leerkracht haar inzicht: “film je eigen les, bekijk hem daarna helemaal van begin tot eind en stel jezelf de vraag; had ik in die klas willen zitten? Is je antwoord ontkennend dan weet je wat je te doen staat … “. 

Contact


Contact onderwijsadviesbureau
Bezoekadres

Wylrehofweg 11
5912 PM Venlo
077 351 92 84
info@bco-onderwijsadvies.nl

Postadres

Postbus 829
5900 AV Venlo
077 351 92 84
info@bco-onderwijsadvies.nl

Filiaal

Amerikalaan 70E
6199 AE Maastricht-Airport
077 351 92 84
info@bco-onderwijsadvies.nl

Filiaal

Cacaokade 1
5705 LA Helmond
077 351 92 84
info@bco-onderwijsadvies.nl

Extra informatie
  • Regio('s)
  • Noord-Brabant
  • Limburg
  • Specialisme
  • Moderne Vreemde Talen (MVT)
  • Nederlands als tweede taal (NT2)
  • Beginnende geletterdheid
  • Mondelinge taalvaardigheid
  • Leesvaardigheid
  • Schrijfvaardigheid
  • Taalverzorging en taalbeschouwing
  • Referentieniveaus taal
  • Talentontwikkeling
  • ICT in het onderwijs
  • Woordenschat
  • meer
  • Lidmaatschap
  • EDventure: Keurmerk onderwijsadvies